
Ljudkonst, pop och Freddie Wadling möts hos Audiocopter
Hos Audiocopter möts experimentell ljudkonst och popmelodier med fängslande kraft. Veteranen Sebastian Öberg och den unga multikonstnären Emelie Markgren skapar musik som utmanar och berör. På sitt debutalbum, komplett med ett postumt Freddie Wadling-samarbete, manifesterar de hur olikheter är en drivkraft snarare än en motsättning – med ett distinkt musikaliskt uttryck som gemensamt språk.
Vi möts över Zoom för att prata om Audiocopters kreativa dynamik och den unika inspelningen med den bortgångne Freddie Wadling. Sebastian och Emelie bor i olika delar av landet, men deras samsyn på musik och konstnärligt utforskande är påtagligt.
Från första mötet till Audiocopter
Det började med ett spontant möte, en gemensam fascination för ljud och rörelse, och en serie oväntade framträdanden. Sebastian Öberg är en veteran i den svenska musikvärlden, känd från Fläskkvartetten, Tant Strul och samarbeten med allt från Thåström till Ann-Sofie von Otter. Emelie Markgren, nyexaminerad från konsthögskolan, är en multikonstnär som rör sig obehindrat mellan bildkonst, performance, dans och ljudkonst. Trots sina olika bakgrunder fann de snabbt en gemensam grund.
– Vi är väldigt olika egentligen. Jag är praktisk och resultatinriktad, om jag bestämmer mig för något så gör jag det, säger Sebastian. Om man nu ska dra en jämförelse med folk jag har jobbat med så är jag rätt straight. Men jag dras till att jobba med väldigt udda människor, som Freddie och även tidigare.
– Jag tror att just våra olikheter gör att det funkar, fyller Emelie i. Vi kompletterar varandra snarare än att vi är lika. Mitt allt skulle ha trillat sönder utan Sebastians ambitioner och driv. Han ser till att saker blir gjorda och färdiga, medan jag är mer av en fritt skapande själ.
Den gemensamma idén om att experimentera med ljud och performance växte snabbt till något mer konkret. Från improviserade "Hesa Fredrik"-uppträdanden på Skinnarviksberget (och sedemera i TV) till att integrera konståkning och isperformance i musiken – deras vision blev allt mer mångfacetterad.
– Vi började väldigt experimentellt, men så visade Emelie en låt hon hade skrivit och jag tänkte direkt: "Vad fan är det här? Det är ju skitbra!" Då såg vi en möjlighet att kombinera det experimentella med mer melodiska popinslag, berättar Sebastian.
– Jag har alltid velat hålla det öppet, förklarar Emelie. För mig är forskning och skapande samma sak – att testa och se vad som händer. Och med Sebastian som har sin ljudbank och evighetsmaskin så fanns det plötsligt en värld att utforska.

Konstnärlig forskning och synestesi
För Emelie är synestesi en del av hennes kreativa process – hon hör färger, smakar ljud och upplever musiken visuellt.
– När jag skapar musik ser jag färger och former. Jag kan tänka att "den här låten är turkos" eller att "den här mixen smakar saltlakrits". Att jobba med Sebastian har varit inspirerande eftersom han förser mig med ljud i olika nyanser, så att jag kan bygga mina låtar i lager precis som jag målar en tavla.
De beskriver sin gemensamma kreativa process som intensiv men givande.
– Vi har väldigt starka viljor, men vi har lärt oss att den ena får ge sig. Och jag har fått en enorm respekt för Emelies öra – hon hör detaljer jag aldrig skulle ha uppfattat, säger Sebastian.
Freddie Wadling från andra sidan
I Death is Now sjunger Emelie sjunger duett med salig Freddie Wadling, som avled 2016. Han var som alla vet en av de mest särpräglade och mångsidiga artisterna i svensk musikhistoria, från sin personliga ton i punk och postpunk i Liket Lever och Cortex till hans varma tolkningar av jazz och visa. Han rörde sig fritt mellan genres med en röst som var lika rå som den var ömsint och en förmåga att ladda varje ton med djupaste känsla.
Sebastian Öberg arbetade ofta tillsammans med Freddie Wadling inom ramen för Fläskkvartetten och i andra sammanhang, och att nu höra hans röst vävas in i Audiocopters ljudlandskap är en naturlig utveckling och en kär påminnelse om Freddie Wadlings konstnärliga arv och tidlöshet.
- En sak som fascinerar mig med Freddie var hur han kunde ta en till synes ytlig låt och göra den så djup. En banal Eleanor Rigby blev något mycket starkare.

Ursprungligen är hans röst i Death is Now en inspelning från tidigt 2000-tal, som Sebastian plockat upp ur sitt arkiv.
– Det var en gammal inspelning som ursprungligen var tänkt för Fläskkvartetten, där Freddie Wadling sjöng på en version av Beethovens Månskenssonaten. Den användes aldrig då, men nu kändes det som rätt tid att ge ut den. Vi byggde en helt ny musikalisk dräkt runt hans röst, berättar Sebastian.
För Emelie blev det en emotionell upplevelse.
– Det var otroligt speciellt att sjunga tillsammans med honom, lite av en overklighetskänsla. Hans röst är så kraftfull, och jag ville snarare stötta den än att ta över. När han sjunger Death is Now blir det en slags hälsning från andra sidan. Jag kände en stor ära att få vara en del av det, och sjunger min del till hans kära fru Bella. Hon blev väldigt rörd.
Freddie Wadlings röst finns också med på Love Durie, där Sebastian har samplat hans falsettsång från ett långt jam från kanske 2010.
– Jag ville lyfta hans unika röst även i ett mer abstrakt sammanhang. Vi plockade ut fragment - falsettsång och något skrik - från ett improviserat jam och skapade en ny ljudvärld kring det, berättar Sebastian.
Pop och experiment hand i hand
Audiocopters debutalbum balanserar mellan det melodiska och det experimentella. Sebastian beskriver det som en fusion mellan industriella ljudlandskap och popmelodier som låter som sommarhits.
– Vi vill att det ska vara både catchy och utmanande. Det finns popiga refränger, men också ljudexperiment som skapar en helt annan känsla. Det är en mix som vi trivs med.
– Vi ser inte det experimentella och det poppiga som motsatser, fyller Emelie i, utan som något som kan förstärka varandra. Att kombinera det traditionella låtskrivandet med mer abstrakta ljudvärldar gör att vi kan skapa något unikt.
Singeln Death is Now med Freddie Wadling har funnits exklusivt här på Fokusmusik.se ett par dagar, och släpptes precis som albumet 9 Songs officiellt igår, den 14 mars.
Jag är monstret - filmen om Freddie Wadling finns på SVT Play.
Av Patrik Forshage
Intervju