The Blind Boys of Alabama – Higher Ground

Realworld/Virgin
Betyg: 5/6

(Ursprungligen publicerad i Nöjesguiden, september 2002)

Clarence Fountain, Jimmy Carter och George Scott har alla passerat 70-årsstrecket, och med Higher Ground i bagaget skulle de med gott samvete inför Gud kunna gå i pension efter 53 år i skivbranschen. Men lika envist som Clarence Fountain vägrade följa jämliken Sam Cooke in i den sekulära musikvärlden - oberoende av vilka summor han erbjöds - lika envist kommer de att fortsätta utföra sitt musikaliska uppdrag till dess att de beger sig för att möta sin skapare och arbetsgivare.

Och det kan dröja. De enda tecken på ålderskrämpor som gick att identifiera på sommarens jublande mässa på Stockholms Jazz- och Bluesfestival var behovet att sitta ned då och då. I röster, i övertygelse, i vilja att leka och förnya sig märktes ingen försiktighet där, och ännu mindre på Higher Ground. Tillsammans med ett band vars likar till rytmsektion inte hörts sedan The MG's glansperiod, och med steelgitarristen Robert Randolph kokar The Blind Boys of Alabama ihop ett sväng som inte alls skäms för sig intill deras Speciality- och Vee-Jayinspelningar från 50- och 60-talet.

Covers blandas med nyskrivet material och traditionella gospelhymner. Här ryms fyllig gammalsoul i tolkningar av Impressions People Get Ready, av titelspåret och av Jimmy Cliffs Many Rivers to Cross. The Blind Boys of Alabama tvekar inte ens att hämta material från inte helt gudfruktiga Funkadelic och Prince. Princes The Cross liksom något egenskrivet spår tillhör skivans svagare ögonblick, och när Ben Harper gästspelar utan att alls matcha de ärrade predikanterna, blir vi nästan agnostiker för ett tag.

Men sen brister gentlemännen ut i Aretha Franklins Spirit of the Dark - lika jublande bluesgospel som den pastor Cleophis James Brown frälste Joliet Jake Blues med i Chicagos Triple Rock Church - och varje uns av tvivel är bortblåst som av en stormvind. Jesus H god damned bastard Christ, jag har sett ljuset.

Skivrecension
Av Patrik Forshage