Kärleksband på jobbet
(Ursprungligen publicerad i Nöjesguiden december 2010)
Abbas skilsmässosånger, Ike och Tina Turner, Phil Spectors pistolhot mot hustrun och kanske värst av allt den relationsröra som bar namnet Fleetwood Mac – det där med kärlek på jobbet är kanske inte en så god idé för den som försörjer sig som musiker. Men det finns lyckliga undantag, och Nöjesguiden har pratat med några artister som både lever och arbetar ihop med sin partner.
Christian och Karla-Therese Kjellvander har varsitt utmärkt och sprillans album att lansera, och medverkar förstås på varandras skivor. Men den här gången får de svårt att turnera tillsammans. Någon måste ju vara hemma med deras nyfödda barn, en typisk konsekvens av att få ihop det med en kollega.
– Ju äldre man blir desto mindre tid har man att träffa folk som man inte redan känner, resonerar Christian Kjellvander. Det blir genom jobbet som man får nya kontakter. Vi hade massor av beröringspunkter och gemensamma vänner, men träffades inte förrän för fem år sedan. Vi hamnade vid samma bord på Berns, där Karla-Therese var för att spela med min gitarrist. Sedan började vi mejla om att spela tillsammans. Om det var på ett professionellt plan? O ja. Åtminstone var det vad vi båda försökte ge sken av.
– Christian ville att jag skulle sjunga duett med honom under en turné han gjorde med Lars Winnerbäck den sommaren, fyller Karla-Therese på. Det hela utvecklades till något... annat.
Enligt en SIFO-undersökning från i våras inleds 14 procent av alla relationer på jobbet. Och i svenskt musikliv är inte Christian och Karla-Therese Kjellvander ensamma om den erfarenheten. Det var till exempel via jobbet som Nina Persson träffade sin Nathan Larson, som hon numera delar sitt A Camp-projekt med.
– Det började när vi jobbade ihop. Nathans gamla band Shudder To Think anlitade mig att sjunga på ett soundtrack de gjorde 1997.
På arbetsplatser brukar man säga att en flirt är bra för att hålla alla på tå, men att en relation alltid skapar problem.
– Du menar hur bandet reagerar? undrar Christian Kjellvander. Vi är så nära varandra, så jag har aldrig upplevt att det skulle vara några problem. När jag var ung tyckte jag att folk som Miles Davis och James Brown var coola bandledare, och det avspeglade sig förstås i mitt ledarskap. Jag ville gärna se mig själv som hård, ärlig och rättfram. Men det innebar också att jag var väldigt otaktiskt, och kunde börja säga åt folk vad de hade gjort fel direkt efter en spelning. Det handlade om var jag var i min personliga utveckling, och kanske om dålig självkänsla, även om jag hade bitit huvudet av den som hade sagt det på den tiden. Det funkade förstås inte när Karla-Therese kom med i bandet.
Ändå finns det gott om exempel på hur relationer mellan musiker blivit oerhört destruktiva, med Fleetwood Macs snåriga partnerskiften som värsta exempel.
– Ouch, utbrister Karla-Therese. Eller John och Yoko. Jo, det kan nog bli döden för många förhållanden. Det är mycket som måste falla på plats för att det ska funka. Men vi har alltid varit rätt tydliga och dragit en gräns mellan jobbrelation och kärleks-relation. Vi bråkar nästan aldrig när det gäller musiken, medan vi kan vara som två galna italienare hemma ibland.
– I Fleetwood Mac fanns det ju andra faktorer som bidrog i stor utsträckning, påminner Christian. Alkohol och kokain. Om det hade funnits sådant i relationerna i mitt band hade det blivit skottskador. Nä, men det är klart att det blir mycket samtal mellan mig och Karla-Therese, livliga och passionerade, men framför allt privat.
Även Nina Persson ser riskerna med dubbla roller.
– Absolut! Och jobbigt för andra bandmedlemmar. Men jag och Nathan vågade ge oss på den livsfarliga grejen, eftersom vi redan hade "testkört" vårt förhållande i tio år, och även jobbat tillsammans i en massa sammanhang.
Om ni grälar om städning på morgonen, klarar ni då att lägga bort det när det är dags för repning eller inspelning senare på dagen?
– Ja. Vi är rätt bra på att gräla fort, att inte låta det dra hela dagen. Och jag är livrädd att vi är ett par som gör andra människor obekväma genom att tjafsa och sprida dåliga vibbar, då ställer jag hellre in repet eller jobbet den dagen.
Alla är överens om att rollerna är olika i den privata relationen jämfört med i den professionella.
– På jobbet kan vi inte tjafsa som ett gammalt par, menar Nina Persson, och inte heller prata ett hemligt språk eller bilda ett "par-lag" mot de andra. Vi måste dessutom kunna säga till när den andre sjunger surt eller har en dålig idé. Sedan går vi hem och hånglar. Nathan och jag har helt enkelt två olika relationer med varandra. Kanske har det till och med hjälpt oss att funka så länge. Om den ena relationen knakar, har vi den andra att trösta oss med.
Karla-Therese Kjellvander håller med.
– Vi har en liten mässingskylt där det står "Christian Kjellvander – Boss" som han fick av sitt crew på någon turné för massa år sedan, så att vi inte ska glömma, haha. Nej, men ärligt talat känns det helt självklart att det är så, när det är hans musik vi spelar.
Hur ser man i så fall till att skilja på en sådan ojämlik relation och en privat jämlik relation?
– Man pratar med varandra.
Och när Christian sjunger duett med dig på din skiva, Karla-Therese, är rollerna annorlunda då?
– Ja, den som har gitarren bestämmer! Det är en ganska enkel regel, men den är viktig.
– Men jag är mycket mindre van vid att följa än att leda i musikaliska sammanhang, och det kan vara jobbigt, konstaterar Christian.
I relation till musikerkollegorna i bandet verkar det dock krävas både eftertanke och arbete för att undvika att partnern får en särställning. Förutom Nina Persson och hennes Nathan Larson ingår i A Camp också Niclas Frisk.
– Vi har också båda varsin egen relation med Niclas, jag var ju kompis och gjorde musik med honom innan jag och Nathan blev ihop. Och Niclas och Nathan har en slags "bromance" där de enas i sina musikreferenser och gitarrer, och där blir jag ett tredje hjul.
– Jag var livrädd att ses som just en Yoko när jag började spela med Christians band, minns Karla-Therese Kjellvander. Därför har jag varit noga med att jag jobbar på samma villkor som alla andra, på alla sätt. Jag kände några ur gänget sedan innan, så det blev inte jättekonstigt. Och nu är vi familj allihop.
Mer kärlek på jobbet
Inte så lyckat
Ike + Tina Turner
John Lennon + Yoko Ono
Bobby Brown + Whitney Houston
Mark Olson + Victoria Williams
Mick Jagger + Marianne Faithfull
Serge Gainsbourg + Jane Birkin
Michael Jackson + Lisa-Marie Presley
Tills döden skiljer dem åt
Dregen ❤ Pernilla Andersson
Rasmus Kellerman ❤ Andrea Kellerman
Chris Frantz ❤ Tina Weymouth
Thurston Moore ❤ Kim Gordon
Jay-Z ❤ Beyoncé
Tracey Thorn ❤ Ben Watt
Svenne och Lotta
Tills döden skiljde dem åt
Patti Smith ❤ Fred Sonic Smith
Paul ❤ Linda McCartney
Johnny Cash ❤ June Carter Cash
Courtney Love ❤ Kurt Cobain
Lux Interior ❤ Poison Ivy
Foto: Kjell B Persson