Edwyn Collins - Nation Shall Speak Unto Nation

AED

BETYG: 5 av 6

Edwyn Collins tänker i titelspåret tillbaka till "back when the words came easily", och i en nygjord intervju i Uncut beskriver han hur han brukade vara intellektuell och använda sina texter för att briljera. Men för 20 år sedan drabbades Edwyn Collins av två svåra strokes och blev sängliggande, förlamad och stum. Han stannade ett halvår på sjukhus utan att veta om han någonsin skulle kunna återhämta sig, och sedan dess är livet en rehabkamp för att övervinna förlamningar och afasi.

När det är en utmaning att uttrycka sig blir texterna rakare och enklare, menar han, men även om det är en kamp att hitta orden märks inte det i resultatet på hans femte soloalbum sedan sina strokes. Tvärtom använder han elegant sin afasi som metafor för att diskutera internationell diplomati i titelspåret, och på samma sätt jämför han med ett snett leende sin hälsa med den nationella valutan i varmt popiga Sound As A Pound, "Sometimes it brings me down, the pain inside, but I'm OK, sound as a pound".

Texterna rör sig i en mindre radie från hans person jämfört med förr, det handlar om hans situation och om hans närmaste omgivning, som när han i den stilla visan The Mountains Are My Home sjunger om Högländerna där han numera är bosatt, och om det lokala The Bridge Hotel i en fin ballad med fågelkvitter, irländsk whistle och en alltmer entusiastisk liten gospelkör.

I den tar han toner som ligger precis så högt som han har förmågan (eller strax över), och det är anmärkningsvärt hur lite hans stroke påverkat hans sång. Även om någon stavelse ibland låter lite osäker har han kvar hela sitt röstspektra, ända ner i den där djupaste baryton som varit hans kännetecken ända sedan tiden i Orange Juice och de där strålande första soloalbumen från slutet av 1980-talet.

På samma sätt slänger han fortfarande ledigt ihop en mästerlig Northern Soul-influerad popdänga värdig sin egen A Girl Like You i borde-vara-superhiten The Heart Is A Foolish Little Thing, och det fina lilla barndomsminnet Paper Planes har en mjuk och avslappnad countrysouldräkt med eleganta små Curtis Mayfield-detaljer från trotjänaren James Walbournes sologitarr. I det tidiga 1980-talets indiepopvärld var Orange Juice unika i att kombinera sin gitarrpop med influenser lika mycket från The Velvet Underground som från djup soul och country, och det lever fortfarande i kvar i förädlad form i Edwyn Collins musik, här kombinerat med både bossa och irländska detaljer.

Hela livet har förändrats för Edwyn Collins, och i Knowledge beskriver han på ett gripande sätt sin utveckling, där all hans kunskap "first was lost and now it's found", och konstaterar att det fortfarande är "so hard to let my old self go". Men i hans musik är han lika vass, distinkt och inte minst hjärteknipande idag som under hans ungdom, och det är med lika stor förståelse som sorg vi tar emot beskedet att den stundande Englandsturnén blir hans allra sista.

Av Patrik Forshage

18 mars 2025

Skivrecension

Fokus musik använder cookies för att möjliggöra en korrekt funktion och säkerhet på vår hemsida, och för att erbjuda dig bästa möjliga användarupplevelse.

Avancerade inställningar

Du kan anpassa dina cookie-val här. Aktivera eller inaktivera följande kategorier och spara ditt val.

De nödvändiga cookies är avgörande för säker och korrekt drift av vår hemsida och registreringsprocessen.
Funktionella cookies kommer ihåg dina val för vår hemsida och möjliggör anpassning av den.
Prestandacookies övervakar prestandan på vår hemsida.
Marknadsföringscookies gör att vi kan mäta och analysera prestandan på vår hemsida.