Månadens bästa - oktober 2023. Ingen sjunger blues som Jeffrey Lee Pierce

Foto Daniel Gilbert: Anton Lernstål

I oktober konstaterar Nöjesguidens ålderman Patrik Forshage återigen att ingen sjunger blues som Jeffrey Lee Pierce. Här är den bästa musiken från månaden som gick.

Jeffrey Lee Pierce & Nick Cave - Yellow Eyes

Från samlingsalbumet The Task Has Overwhelmed Us - The Jeffrey Lee Pierce Sessions Project (Glitterhouse/Sound Pollution)

Ett fjärde (!) retrospektivt album där kollegor och beundrare tolkar och bearbetar Jeffrey Lee Piercese demos, hemmainspelningar, textfragment och låtutkast borde rimligen ha hunnit lååångt ned i bottenskrapet. Men på samma sätt som att den här Gun Club-varianten är ett komplett mästerverk är resten av Frankenstein-konstruktionerna lika briljanta, och medverkande som Nick Cave - också i duett med Debbie Harry och bakom mäktige Mark Lanegan (vila i frid) - Lydia Lunch med Jim Jarmusch, Jim Jones, Mark Stewart, Dave Gahan, Black Rebel Motorcycle Club, Mick Harvey och Alejandro Escovedo, och så vidare.

Boygenius - Afraid of Heights

Från minialbumet The Rest (Interscope/Universal)

"I wanna live a vibrant life, but I wanna die a boring death*. Med en bedårande fegisvisa där Lucy Dacus sjunger lead bekräftar allstar-alternativcountrytrion där Julien Baker och Phoebe Bridgers också briljerar att de är årets bästa nya band.

Daniel Gilbert - Rekviem

Album (Våga Våga)

Med sitt allvar - den självbiografiska Lungkollaps Östra, till exempel - och djup, sin oerhörda spännvidd mellan jazz, gitarrindie och sjömansvisa och sina passager av spoken word hade Rekviem kunnat vara spretig, tung och svår. Istället är den lätt, frisk och spännande i sin ärliga och frisinnade äventyrlighet.

The Anchoress - Bizarre Love Triangle

Från albumet Versions (Drowned In Sound)

I sina tolkningar av The Cure, Nirvana, Nico och Depeche Mode är walesiska Catherine Anne Davies oftast lågmält akustisk, men här adderar hon ett snyggt subtilt beat som höjer nivån ytterligare ett snäpp.

Existensminimum - Matters

EP (Novoton)

I nästan ett decennium har saknaden efter Magnus Monns hårt tyglade vansinne varit svår, men nu är han tillbaka med en elegant EP av stilla crooning i vacker Kling-Klang-dräkt av lika delar kraut och indie.

CMAT - California

Från albumet Crazymad, for Me (CMATbaby/Border)

Det är svårt att välja en enda pärla från den irländska sångerskan Ciara Mary Alice Thompsons briljanta andra album, där hon bland annat sjunger cirklar runt självaste John Grant och namndroppar minst två TV-serier, men inledningsspårets perfekta popbalans mellan Kate Bush och Paloma Faith är åtminstone bland skivans topp tre.

Uni Boys - Buy This Now!

Album (Curation/Border)

Det är måhända en självmotsägelse att kalla powerpop för tanig. Men det är ändå ett faktum att om det fortfarande varit 1979 även utanför Uni Boys universum hade Stil varit rätt label för deras fina och fjuniga popgitarrskramlande, exemplariskt producerat av The Lemon Twigs och komplett med pipig Farfisa och smala svarta slipsar.

Metric - Formentera II

ANNONS

Album (Metric Music/Border)

Emily Haines moderna veteraner ger förra årets utmärkta Formentera en förlängning med ytterligare nio låtar intelligent och luftig indiedisco.

The Feelies - Some Kinda Love: Performing the Music of the Velvet Underground

Album (Bar/None/Playground)

Har du hört något annat band ens försöka ta sig an det snirkliga introt från Sweet Jane? The Feelies sätter förstås det perfekt, liksom resten av förebildernas repertoar.

Superchunk - Up Against the Wall

Från Misfits & Mistakes: Singles, B-sides & Strays 2007–2023 (Arts & Crafts)

Över åtta LP-sidor får vi akustiska bagataller, bländande powerpopdemos, udda punkurladdningar och ett exemplariskt urval covers av bland annat The Misfits, The Cure, Destiny's Child, John Cale, Bananarama, Patti Smith (med Eleanor Friedberger) och inte minst denna förbisedda pärla av Tom Robinson Band.

Och dessutom förstås utmärkta album från Buffalo Nichols, A Savage, Black Pumas och Kevin Drew. Det har kommit en hel del utmärkt retro dessutom, bland annat en ståtlig deluxelåda Nirvana, en mastig karriäröversikt med Billy Bragg och inte minst finns nu Joe Strummers hjärteknipande återförening med Mick Jones - på scen i Acton Town tre veckor innan Strummers död - äntligen på vinyl.

I november ser Patrik Forshage fram emot att lyssna bland annat på:

Christian Kjellvander

Anna Järvinen